POJAZDY TRAKCYJNE

MASZYNY ELEKTRYCZNE

SILNIKI POMOCNICZE

  W elektrycznych i spalinowych pojazdach trakcyjnych z przekładnią elektryczną oprócz silników trakcyjnych stosuje się silniki elektryczne mniejszej mocy służące do napędu różnych urządzeń. Są to zarówno silniki prądu stałego jak i przemiennego. Przeważają jednak silniki prądu stałego z uwagi na system zasilania, są to głównie silniki szeregowe, bocznikowe i szeregowo - bocznikowe. W pojazdach elektrycznych silniki pomocnicze zasilane są zwykle napięciem niskim 110 V, niekiedy napięciem sieci 3000 V.

  W elektrycznych pojazdach trakcyjnych silniki pomocnicze służą przede wszystkim do napędu sprężarek, wentylatorów rezystorów rozruchowych, oraz sprężarek do pantografów.
  Silnik sprężarki głównej to zwykle maszyna szeregowa prądu stałego zasilana niskim napięciem 110 V z przetwornicy głównej. Niektóre lokomotywy mają silniki zasilane napięciem sieci (ET21, ET22). Silniki sprężarek to zwykle maszyny małej mocy z przewietrzaniem własnym, nie posiadające biegunów komutacyjnych (silniki zasilane wysokim napięciem je posiadają). W obwód silnika sprężarki włączony jest rezystor ograniczający wartość prądu. Wirnik obraca się zwykle w jednym kierunku, jego wał połączony jest ze sprężarką. W lokomotywach elektrycznych zazwyczaj znajdują się po dwa zespoły silnik-sprężarka, umieszczone w przedziałach maszynowych. Elektryczne zespoły trakcyjne posiadają jeden zespół silnik-sprężarka umieszczony pod pudłem wagonu rozrządczego.
  Silnik wentylatora rezystorów rozruchowych (stosowany w lokomotywach elektrycznych) jest wykonany podobnie jak silnik sprężarki głównej. Posiada zwykle bieguny komutacyjne. Na wale umieszczone są łopaty, które tłoczą powietrze w kierunku oporów rozruchowych. Silniki te pracują zwykle w położeniu pionowym. W lokomotywach elektrycznych znajduje się po cztery lub pięć wentylatorów z silnikami umieszczone w przedziałach pod oporami rozruchowymi. Silniki te zasilane są spadkiem napięcia na rezystorze, który posiada specjalne odczepy. W ten sposób powietrze chłodzi rezystory proporcjonalnie do wartości wydzielanego się na nich ciepła. W przypadku, gdy obwód główny pracuje bezrezystorowo, wentylatory nie pracują.
  Silnik sprężarki pantografów (stosowany w lokomotywach elektrycznych) to maszyna szeregowa małej mocy, bez biegunów pomocniczych, która połączona jest ze sprężarką. Zespół ten zasilany jest napięciem 110 V z baterii akumulatorów, posiada przewietrzanie własne. Silnik przystosowany jest do pracy dorywczej. W lokomotywach elektrycznych znajduje się jeden taki zespół umieszczony w przedziale maszynowym.

  Silnik wentylatora silników trakcyjnych to maszyna szeregowa lub szeregowo-bocznikowa zasilana z przetwornicy (prądnicy pomocniczej) lub baterii akumulatorów. Zazwyczaj jest to maszyna posiadająca także bieguny komutacyjne. Na wale silnika znajdują się łopaty, które tłoczą powietrze do kanałów wentylacyjnych.
  Oprócz wyżej opisanych maszyn stosowane są jeszcze inne silniki małej mocy służące np. do napędu wycieraczek, wałów kułakowych, prędkościomierzy. W niektórych lokomotywach stosuje się wentylatory silników trakcyjnych, które nie są umieszczone na wale przetwornicy, tylko osobno napędzane dodatkowym silnikiem.

  W pojazdach spalinowych z przekładnią elektryczną także stosuje się silniki elektryczne. Służą one do napędu sprężarek (o budowie takiej jak w pojazdach elektrycznych), wentylatorów silników trakcyjnych, pompy olejowej, paliwowej pompy wody.
  Silnik pompy paliwowej, wody lub oleju to maszyna, która musi być szczelna ze względu na warunki w jakich pracuje - obecność cieczy (szczególnie łatwopalnej). Są to zwykle silniki szeregowe lub szeregowo-bocznikowe. Jeden silnik może napędzać pompę paliwa i pompę oleju lub pompę paliwa i pompę wody. Silnik połączony jest z pompą za pomocą sprzęgła, które umieszczone jest na wale silnika.
  Oprócz wyżej opisanych przykładów stosowania silników elektrycznych w pojazdach spalinowych, mogą one być także stosowane do napędu wentylatora przedziału maszynowego, lub wentylatora ogrzewania elektrycznego w kabinach maszynisty. W pojazdach spalinowych z przekładnią mechaniczną lub hydrauliczną silniki elektryczne stosuje się jako rozruszniki silników spalinowych.

PRZETWORNICE | WZBUDNICE I TURBOGENERATORY | SILNIKI TRAKCYJNE | PRĄDNICE PRĄDU STAŁEGO | PRĄDNICE PRĄDU PRZEMIENNEGO
DANE TECHNICZNE MASZYN

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z pojazdami trakcyjnymi:

MASZYNY ELEKTRYCZNE | APARATY I URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE